fredag 16 december 2016

Argumenterande text

Den här texten ska skrivas i skolan under lektionerna i nästa vecka, dvs. 20 och 21/12. Ingen del av texten får skrivas hemma och ingen redigering får göras hemma.

När ni kommer till tisdagslektionen i nästa vecka ska ni:
- ha valt tes från alternativen nedan
- ha hittat eventuella källor ni vill använda

Texten ska vara ett debattinlägg och ska argumentera för någon av följande teser:

- Avskaffa svenska kungahuset!
- Bevara svenska kungahuset!
- Inför dödsstraff i Sverige!
- Förbjud alla djurförsök!
- Lägg ner pälsindustrin!
- Förbjud alla djurförsök i kosmetikabranschen!

Jag kommer att titta särskilt på de saker vi tränat på, t.ex. struktur och sammanhang

Under skrivandet i nästa vecka får du ha följande hjälpmedel:
- Lista på sammanhangssignaler (jag kopierar i boken)
- De källor du vill använda i din text

Eftersom ni kommer att få möjlighet att ge respons på varandras texter och sedan redigera efter jul, tänker jag att ni i nästa vecka inte får ha tillgång till era läroböcker (som jag tidigare sa). Jag vill gärna se hur mycket av det vi har arbetat med som faktiskt har fastnat (ni får så klart gärna läsa på i boken inför skrivandet). När ni ska redigera era texter efter jul kommer ni att ha tillgång till läroboken.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar