- Häftet ni fått av mig (på Inläsningstjänst letar ni efter boken som heter Svenska 1 - Helt enkelt)
- Artiklarna från spraktidningen.se: Svenska kan vara ett socialt påhitt och Skånskan sätter sprätt på insändarsidorna
- Programmet Värsta språket
Utifrån materialet är det detta ni ska kunna göra:
- Reflektera över och ge exempel på hur språklig variation hänger samman med talare och situation
- (handlar om hur vårt språk påverkas av vem vi är och vilken situation vi befinner sig i)
- Diskutera och ge exempel på hur språkanvändning kan användas för att markera avstånd och samhörighet (dvs. visa att man hör samman med vissa grupper men står längre ifrån andra)
- (handlar om hur språk kan göra att vi känner gemenskap och närhet med folk eller hur språket gör att vi känner oss långt från andra människor och grupper)
- Resonera om olika attityder folk har gentemot olika former av språklig variation. Tänk utifrån flera olika perspektiv och ge exempel.
- (handlar om vad olika människor och grupper tycker om olika sätt att prata på)
Ni måste anteckna medan ni läser. Ett bra sätt kan vara att dela in ett papper i tre rutor och låta varje del representera en av frågorna (skriv upp dem överst i varje ruta). Sedan läser man med pennan i hand. All information som man tror kan passa in i någon av rutorna skriver man ner i rätt ruta, gärna i stödordsform. Skriver man mycket kanske man behöver ett papper per fråga. Att skriva och läsa samtidigt gör att läsningen blir mer aktiv eftersom du måste engagera dig och värdera det du läser och när du skriver med penna hjälper du minnet att komma ihåg det du skriver ner. Anteckningarna kan du sedan använda när du ska läsa på och träna inför provet. Förhör gärna varandra och diskutera vad ni antecknat
På fredag ses vi igen och då tar med era anteckningar till lektion. Detta tillfället blir det sista innan det sedan är dags för prov den 28/9. Om ni har särskilda önskemål om något ni vill att jag tar upp på fredag så maila mig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar